Fysiotherapie / Manuele therapie
b.g.g 06-29022136 / 0117-382270

Therapeutische elastische kousen

kousIeder lichaam is uniek en reageert anders. Uw benen kunnen bijvoorbeeld ineens kramp of pijn of jeuk geven. Of een vermoeid gevoel. Dat is vaak een aankondiging dat een steunkous of steunkousen nodig zijn.

Steunkousen zijn breed toepasbaar. Als pijn, kramp of vermoeidheid in het been optreedt, komt dat vaak door een slechte vochtregulering en/of doorbloeding. Om de afvoer van bloed zo goed mogelijk te stimuleren en uw lichaam daarbij te helpen, bestaan er elastische kousen.
Ook al is er uiterlijk nog niets te zien, een steunkous is al in een vroeg stadium aan te raden.
Dat kan de vorming van spataderen of oedeem voorkomen.
Deze ontwikkeling is met steunkousen te remmen of zelfs helemaal te stoppen.
Steunkousen steunen uw been en zorgen voor een evenwichtige drukverdeling.
Daarom moet de steunkous wat betreft vorm precies zijn afgestemd op uw been.
Klachten die met elastische steunkousen behandeld kunnen worden zijn bijvoorbeeld: trombose, spataderen, open benen, eczeem of lymfeoedeem.
Ons devies is: voorkomen is beter dan genezen.

Het is goed eerst een persoonlijke afspraak te maken met onze deskundige.
Aanmeten wordt gedaan enkel op afspraak.
Na het meten worden uw kousen besteld, hetzij confectie of maatwerk geheel afhankelijk van uw klacht.
Wanneer de kousen bij ons binnen komen wordt u gebeld voor een afspraak om de kousen te passen, tevens krijgt u dan adviezen hoe de kousen uit-en aan te trekken en het onderhoud van de kousen.
Afhankelijk van uw zorgverzekeraar wordt er besproken wanneer u de kousen mag herhalen.

Spataderen

Ontstaan spataderen
Herkent u deze symptomen: vermoeidheid in de benen, het gevoel of u een blok aan uw benen meesleept? Heeft u last van vocht in uw benen, vooral rond de enkels, aan het einde van de dag? Of het zichtbaar worden van blauwe aders in de huid?

In al deze gevallen kan er sprake zijn van zogenaamde 'spataderbenen'. De helft van de westerse bevolking ondervindt in meer of mindere mate last van zijn benen, waarbij spataderen of vochtvorming vaak een belangrijke oorzaak zijn.

Mensen met een staand of zittend beroep lopen grote kans last te krijgen van vochtvorming in de benen of spataderen. Maar ook oudere mensen en zwangere vrouwen behoren tot de risicogroepen. Vooral vrouwen in de leeftijdsgroep van 30 tot 50 jaar hebben vaak last van pijnlijke benen.

Wat zijn spataderen?
Spataderen zijn oppervlakkige aderen die verwijd zijn. De aderen bezitten ongeveer om de centimeter kleppen, die er voor zorgen dat het bloed slechts in één richting naar het hart stroomt. Wanneer nu de kleppen in de aderen niet meer zo goed sluiten waardoor een gedeelte van het bloed terugstroomt, ontstaat er een te hoge druk in de aderen waardoor deze gaan uitzetten.

Waarom worden aderen ziek?

Aderproblemen ontstaan onder meer door erfelijke aanleg, het verouderingsproces en ziekten (bijv. trombose). Ook door

bijvoorbeeld te weinig beweging, langdurig staan (winkelpersoneel, kappers etc.), een zittend beroep of lange reizen kunnen problemen aan de aderen ontstaan.

spierpompoefeningen

Voorkomen en bestrijden
Veel bewegen: lopen, fietsen,zwemmen; alles is goed als u de been-en voetspieren maar gebruikt. Langdurig staan en zitten daarentegen is funest. Kunt u dit niet vermijden, probeer dan om toch af en toe wat rond te lopen, op uw tenen te gaan staan en uw voeten op en neer te bewegen zodat uw bloedsomloop verbetert naar het hart.
Spierpompoefeningen
Wisselbaden en koude douches zorgen voor een goede doorbloeding. Therapeutische elastische kousen geven druk van buitenaf toe waardoor de benen ontlast worden en u verdere problemen voorkomt.

Voor een goed advies belt u met:

Jacqueline Karmelk

Wielingenlaan 2