Fysiotherapie / Manuele therapie
b.g.g 06-29022136 / 0117-382270

FYSIOTHERAPIE / MANUELE THERAPIE

fysiotherapie-001Het menselijk lichaam is een knap en goed georganiseerd geheel van spieren, botten en gewrichten waar we dagelijks op moeten kunnen rekenen. Lopen, staan, springen, bukken, het zijn vaak volkomen vanzelfsprekende bewegingen. Dat bewegen niet zo vanzelfsprekend is, beseft u pas als u ergens last van krijgt.
Fysiotherapie wordt al eeuwen toegepast. Bijvoorbeeld in de vorm van oefeningen of massage. De fysiotherapeuten van Fysio Máxima adviseren, begeleiden en behandelen bij stoornissen in houding en/of beweging. Dat kan zijn bij blessures van spieren, pezen, banden en gewrichten. Ook gevolgen van functiestoornissen aan het zenuwstelsel, bloedsomloop, longen, hart en huid kunnen worden behandeld. De klachten waarmee patiënten bij Fysio Máxima komen, variëren van pijn, krachtsvermindering, ademhalingsproblemen, zwellingen en beperkingen tijdens beweging. De aandoeningen kunnen ontstaan zijn tijdens het sporten, het uitoefeningen van werkzaamheden of door veroudering.

De Behandeling

fysiotherapie-002Bij de eerste afspraak wordt een zo volledig mogelijk beeld van uw klachten gevormd, door u eerst vragen te stellen en daarna gericht te onderzoeken. Op basis daarvan wordt samen met u een behandelplan opgesteld. Dit is maatwerk. Iedere klacht is anders en ieder lichaam reageert anders.
Een belangrijk onderdeel van de behandeling is vaak oefentherapie. Deze is bedoeld om de bewegingsmogelijkheden van gewrichten te beïnvloeden en de spierkracht te vergroten. Ook om een betere houding aan te leren, een beter evenwicht te realiseren en soms om een betere ademhalingstechniek aan te leren of te ontspannen. Als onderdeel van de behandeling doet u zelf oefeningen thuis. Deze worden toegespitst op uw situatie en mogelijkheden. Het gaat erom dat u zich ervan bewust wordt wat de beste manier van bewegen is en vertrouwen krijgt in uw lichaam.
Ter ondersteuning van de oefentherapie kunnen de fysiotherapeuten van Fysio Máxima ook gebruik maken van massage en fysiotechniek.Er worden ook preventieve adviezen en voorlichting gegeven. Door gerichte begeleiding leert u verantwoord en voldoende te bewegen.
Zo wordt u zich ervan bewust wat goed is en wat problemen kan veroorzaken: dit om herhaling of verergering van uw klachten te voorkomen. Het is belangrijk dat u zelf meewerkt aan het verminderen van uw klachten. Door oefeningen te doen en gewoon goed aan te geven wat u voelt en uitleg te vragen wanneer iets niet duidelijk is. Goede communicatie tussen u en de fysiotherapeut draagt bij aan uw herstel.

Manuele therapie

Manuele therapie is bedoeld voor klachten van het 'bewegingsapparaat', dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo'n stoornis van het gewricht wordt ook wel een functiestoornis genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. De manueel therapeut van de Hooge Platen verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen en/of manipulaties. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten worden vergroot. De pijn neemt dan af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.Manuele therapie is bedoeld voor klachten van het 'bewegingsapparaat', dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo'n stoornis van het gewricht wordt ook wel een functiestoornis genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. De manueel therapeut van de Hooge Platen verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen en/of manipulaties. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten worden vergroot. De pijn neemt dan af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten kunnen door de manueel therapeut positief beïnvloed worden, daarbij kunt u denken aan:

• hoofd- en nekpijn
  • nek- en schouderklachten die doortrekken tot in de armen
  • rugklachten hoog in de rug met rib- en borstpijn; lage rugklachten
  • bepaalde vormen van duizeligheid
  • kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten

De Behandeling

De eerste behandeling bestaat uit een uitgebreid vraaggesprek en een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Er wordt naar de klacht zelf gekeken, er wordt onderzocht waardoor de klacht ontstaat en er wordt bekeken of er andere lichamelijke problemen zijn toe te schrijven aan de klacht. Afhankelijk van dit onderzoek wordt een behandelplan opgesteld en een prognose gemaakt.
De behandeling die volgt heeft het doel de functie van de gewrichten en de houding en beweging in de huishouding, op het werk en recreatie te verbeteren. De naam manuele therapie betekent letterlijk "therapie met de handen" omdat hierbij normaliter geen gebruik gemaakt wordt van apparatuur. Tijdens de behandeling wordt er gebruik gemaakt van specifieke bewegingen in de gewrichten. Er wordt geprobeerd de beweeglijkheid te herstellen of teveel aan beweging te stabiliseren door middel van training. Soms wordt deze behandeling aangevuld met manipulaties (volksmond 'kraken'): de gewrichten worden dan wat sneller bewogen.

We hebben 4 vestigingen, in Terneuzen, Breskens en Groede

Fysio Máxima